tisdag 20 november 2012

Toaletten

Toaletten och duschen är två separata rum, på var sin sida om hallen. Toalettrummet är byggt så att undersidan på trappen utgör det mesta av taket inne på toaletten.
Därför kunde vi ta upp ett hål i väggen så varmvattenberedaren kunde placeras på nedervåningen. Innan var den placerad i ett hörn i övre hallen och jag kände att det var lite riskabelt utifall den börjar läcka - man behöver ju inte dra på sig vattenskador i hela huset om man inte måste. Under trappen fann jag blågrå gammal fin pärlspånt. Jag höll tummarna hårt när de andra väggskivorna togs ned att vi skulle finna samma pärlspånt under skivorna - men det gjorde vi naturligtvis inte.



De som hade torpet innan mig verkade förtjust i färg som är slitstark, på toaletten hade de använt en rosa färg med svarta och vita flagor i (sådan färg som man ofta hade i trapphus på 80-talet...). Fantastiskt skoj att slipa bort - not.. Det gick ju knappt. Undersidan av trappen var också målad med denna rosa färg. Och alla som känner mig vet att jag är mer än förtjust i just färgen rosa men även jag har mina gränser. (Och bara vetskapen att hallen och trappen upp till övervåningen är målad i samma typ av färg men i en gul nyans får mig att bli aningen matt redan innan jag kommit dit i planeringen.

 

Vi har satt nya skivor på väggarna som ser ut som pärlspånt, målat dessa ljus grå. Toalettstolen och handfatet är utbytta. Ett nytt element är insatt. Nya vattenledningssystemet är utbytt inomhus.

Det som är kvar att göra är byta golvmattan, sätta lister.

Planen är att sy ett draperi för hålet vi tog upp i väggen under trappen. Och sedan ska det ju borras och skruvas upp spegel, krokar, hyllor och toalettpappershållare så klart.

Och jag får ju inte glömma den gamla emaljerade skylten som satt på väggen bakom toaletten - skylten med råd om skötsel och hur man använder en vattentoalett. Den har jag naturligtvis sparat och kommer sätta upp på väggen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar