tisdag 20 november 2012

Plan för renovering

Första vintern ägnade jag mycket tid åt att fundera vad som var viktigast att fixa i ordning. Jag köpte mig en bok där jag kunde rita, skriva listor och fylla på eftersom jag kom på nya idéer.

Först på listan stod köpa ny varmvattenberedare (som gått sönder under vinter), flytta den från övre hallen till nedervåningen. Då behövdes det tas upp ett hål i väggen inne på toaletten så vi kom in under trappen. Och i samband med det byta vattenledningarna och ordna så det fanns varmvatten i kranen i köket. Visst funkar det att koka vatten till disk men det blir ju så mycket enklare att vara där om det kommer direkt ur kranen.

Punkt två var att bygga ett liggande staket, så vår hund Baloo kunde få vara lös och lufsa runt.

Under tiden de här sakerna fixades så gjorde jag mindre renoveringar inomhus. Ett förråd i anslutning till köket gjordes om till en klädkammare (hallen är i princip obrukbar som hall och det är skönt med varma skor på vintern), ett förråd i anslutning till vardagsrum gjordes till just ett förråd med frys och diverse förvaringshyllor. De två kattvindarna i anslutning till sovrummet på övervåningen gjordes om till klädkammare respektive förvaringsförråd.

Nu har det stannat av lite, Jag behöver bestämma vad som är av högsta prioritet nu. Och jag kan inte riktigt bestämma mig men det lutar åt att göra ett litet rum på övervåningen till gästrum. Alla andra utrymmen är det egentligen inga fel på, inte mer än att jag vill göra om så som jag vill att det ska vara. Och jag tror att det är bättre att ta tag i de saker som egentligen inte existerar än att börja i rum som redan fungerar som de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar