tisdag 20 november 2012

Drömmen gick i uppfyllelse

Våren 2011 fick jag ett akut behov av ett eget sommarhus, helst ett med vatten och avlopp, gärna vinterbonat också.
Av någon anledning hade jag fått för mig att det skulle ligga i södra Dalarna, jag har ingen anknytning dit. Jag har anknytning till Medelpad och Ångermanland och där är visserligen priserna bra men då är det inte lika enkelt att åka över en vanlig helg.
Vi tittade på en del hus runt Ludvika, Grängesberg, vid Hörken och i Avesta.
Av en slump råkade jag hitta en annons på ett gammalt torp i Riddarhyttan, mellan Fagersta och Lindesberg. Vi åkte dit och jag var såld när jag klev in i det gamla köket.
Efter ett par dagar hade jag vunnit budgivningen och det blev inte särskilt dyrt heller.


Torpet är byggt i slutet på 1800-talet. Och det är ursprungstorpet som hört till Bruket en gång i tiden. På 1980-talet såldes husen på de lilla grusvägen ut och Ingvar och Karin köpte torpet. Det såldes sedan som dödsbo när jag köpte.

Huset är i två plan. På nedervåningen är det en liten hall, toalett, dusch, kök, vardagsrum samt två mindre förråd. På övervåningen är det ett sovrum, en övre hall, ett rum som kan bli ett gästrum samt två kattvindar. Huset har en inglasad altan. På tomten finns även en friggebod samt en fungerande jordkällare.
Torpet värms med el samt en vedspis i köket och en vacker kakelugn i vardagsrummet.

Tomten är 1500 kvadratmeter. Äppelträd, körsbärsträd, svarta och röda vinbärsbuskar, rabarber och hallonhäckar finns sedan läge.

Jag har fyra grannar som är året runt-boende, fint med grannar som kan hålla lite koll när vi inte är där.

Om man går över vägen kommer man till sjön Lien och fortsätter man förbi sjön så kommer man upp i skogen till tjärnarna.

Riddarhyttan är ett samhälle från den tid Bäckegruvan var i drift. Många har flyttat för att jobb inte finns. Skolan är nedlagd sedan många år. På sommaren finns det ett fik i Lokstallet. Uppe i byn finns det en mataffär. Och nu ska jag ju inte glömma campingen.

Jag försöker tillbringa den mesta av min lediga tid där. Tyvärr blev jag sjuk hösten -11 och tillbringade heller inte så mycket tid där. Med andra ord blev det inte heller så mycket renoverat det första året. Men samtidigt vill jag inte renovera i all hast och göra misstag för att sedan behöva göra om igen. Gamla torp ska man restaurera, bevara det gamla, ev. ta fram det gamla om någon råkat renovera bort det. Så att det går lite långsamt gör inget, då hinner jag tänka efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar